marți, 3 aprilie 2018

Saptamâna Mare în orasul meu

Pentru ca la rubrica "Miercurea fara cuvinte" regula este sa ne exprimam doar prin imagini, ofer aici explicatii la fotografiile prezentate in articolul din saptamâna calendaristica 14/2018

1. Fântânile de Paste (Osterbrunnen) - împodobirea fântânilor în prag de Paste este un obicei stravechi în Bavaria. Este un semn de apreciere, un obicei care evidentiaza importanta apei ca element vital.
Daca în zilele noastre a beneficia de apa direct în locuinta, prin simpla învârtire a robinetului, este ceva normal, cu sute de ani în urma, a avea un izvor sau o fântâna în apropierea casei era o adevarata binecuvantare. Pe masura ce comunitatile au crescut si localitatile o data cu ele, aprovizionarea cu apa a oraselor a reprezentat o prioritate deosebita. Fântânile erau îngrijite si înainte de Paste erau curatate apoi împodobite cu ghirlande din ramurele de molid. Verdele simboliza desteptarea naturii în prag de primavara.
Traditia s-a pastrat în Bavaria, mai ales Franconia Superioară (Oberfranken) unde împodobirea fântânilor a devenit o arta care atrage mii de turisti. Ghirlandele împrejmuiesc fântânile si formeaza deasupra lor coroane. Fiecare comunitate alege o anumita culoare pentru încondeierea oualor care se leaga pe ghirlande. Pictarea oualor se face manual si an de an este concurs, care fântâna va fi cea mai frumoasa, cea mai bogata?!
Fântânile din Bieberbach si Sulzbach-Rosenberg au intrat in Guinness World Records prin cele mai lungi ghirlande (80 mertri lungime) împodobite cu 2000 de oua (2005) si respectiv 27000 de oua (2014).
Acum câtiva ani am scris un articol mai detaliat aici - "Osterbrunnen - fântânile de Paste"
2. Împodobirea copacilor cu oua (Ostereierbaum) - este un obicei mai nou, initiat de familia Kraft din localitatea Saalfeld (Thüringen) în anul 1965. Membrii familiei au împodobit cu oua încondeiate un pomisor din curte. Urmatorul an pomul fiind mai mare, au folosit mai multe oua. An de an pomul era tot mai înalt si mai bogat si atragea atentia tuturor vecinilo prin frumusete si autenticitate. Ideea a fost preluata peste tot, însa pomul familiei Kraft a devenit o atractie turistica, un simbol al orasului Saalfeld. Primaria a continuat împodobirea copacilor dupa modelul familiei Kraft în anul în care familia Kraft a renuntat, din motive de sanatate si vârsta înaintata.
Îmbodobirea copacilor în prag de Paste a devenit o îndeletnicire nationala si acum fiecare curte are un copac sau doar o tufa împodobita cu oua colorate.
Anual se organizeaza concursuri ☺ spre exemplu, în aprilie 2007, grădina zoologică din Rostock (Mecklenburg-Vorpommern) a intrat în Cartea Recordurilor (Guinness World Records) cu stejarul lor împodobit cu 76.596 ouă încondeiate.
Bisericile decoreaza altarul cu ramuri împodobite cu oua încondeiate.

3. Decorarea curtilor si a spatiilor verzi - cu iepurasi confectionati din paie, ramurele si flori a devenit deasemenea o îndeletnicire tot mai des înâlnita în ultimii ani. Pentru ca în prag de Paste natura este înca saraca, amplasarea unor asemenea figurine alaturi de ghivece mari cu flori de sezon aduce bucurie si confera buna dispozitie.

4. Ceremonia religioasa din Vinerea Mare (Karfreitag) - este una din cele mai impresionante momente ale Saptamânii Patimilor. Vinerea Mare este prima zi a "Triduum Sacrum"- cea mai înaltă sărbătoare a anului liturgic în toate confesiunile creștine în contextul Paștelui.
Atât în religia ortodoxa cât si în cea catolica, Vinerea Mare este zi aliturgică. Exista multe asemanari în ceremonia din Vinerea Patimilor, mai putin frumosul obicei al înconjuratului bisericii.

5. Marsul de Paste (Ostermarsch) - în fiecare an, în general în sâmbata din-naintea Pastelui, orasele mari organizeaza Marsuri ale Pacii. Miscarea a fost initiata în anii '50 de catre activistii germani din "War Resisters’ International" (WRI este o retea internationala de anti-militaristi, obiector de conștiință si pacifisti înfiintata în Olanda in anul 1921 sub numele de Paco - cuvantul care în Esperanto înseamna pace. În prezent exista cca. 90 de organizații, cluburi și asociații în peste 40 de țări. Sediul actual al WRI se află în Londra). Sunt demonstratii non-violente, pentru dezarmarea nucleara, pentru pace si respactarea drepturilor omului, pentru instituirea unei ordini mondiale economice juste.
Marsul de anul acesta din Augsburg a fost organizat de catre "Initiativa de Pace Augsburg" (AFI = Augsburger Friedensinitiative), o coalitie locala de organizatii angajate împotriva razboiului si militarismului.

6 comentarii:

  1. Am citit tot pe nerasuflate <3. Pe cuvant ca abia asteptam un astfel de articol - cred ca mi-am primit cadoul de la iepuras cu cateva zile inainte (hihih) daca am fost cuminte.
    Nu stiam despre primul obicei (si am vizitat si celalalt articol pe acest subiect)! Stiu insa ca si in Ro nemtii aveau un cult al apei. Existau (acum nu stiu daca o mai fi asa) foarte multe cismele construite pe vremea lor. Aveau asa un fel de "toarta" pe care o miscai in sus si in jos pana curgea apa. :P Aveam si noi una intre vale si strada principala (la bunici). Era verde. Si Buni imi povestea ca asa era si in Constanta, dupa ce venisera ei.
    Despre celebrul copac impodobit am citit candva si mi s-a parut foarte interesant, dar nu stiam ca fenomenul a luat asa o amplare :D. Foarte intereant si dragut ;)) - echivalentul Bradului de Craciun, sau al pomilor de martisor. Imi place mult

    Si ma tot intreb oare ce fac dupa aceea cu atatea oua? :)))

    Cand ma uitam pe fotografiile cu gradinile impodobite nu am putut sa nu "zbor " cu gandul la Leo si sa ma intreb.. "o fi primit si el niste orechi de iepurasi - recuzita pentru fotografii de sezon?" :)))))

    Eu cobor in spatele blocului Sambata seara sa luam lumina (sunt vreo 3 biserici in imediata apropiere.. de fapt chiar 4, iar daca largesc un pic aria sunt mai multe:D) Imi place mult cand se canta si se inconjoara Biserica - nu pot sta insa foarte aproape (din cauza de tamaie parfumata) si nici foarte mult - e putin deprimant sa vezi oameni gatiti ca de petrecere ce vrobesc diverse si butoneaza mobile... ihhh.

    Imi place mult si ideea marsurilor. Cred ca energia pozitiva face lumea mai buna.. Si sper sa se renunte la energia nucleara (de arme nici nu mai zic)... si nu numai.. Sunt atatea lucruri care nu merita pretul pe care il platim, si fara de care am trai chiar mai bine...

    Pupici cu drag <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucur mult mult mult, Rux draga. Aprecierea ta este pentru mine deasemenea un "cadou de Iepuras" ;-)
      Fântânile din Bavaria sunt unice în lume. Toate ouale sunt veritabile (oua de gaina, rata sau curca) si toate sunt pictate manual. Dupa sarbatoare se ambaleaza cu grija, se inlocuiesc cele sparte (anual se intampla cate un malheur, de mici sau mai mari proportii) si se depoziteaza in magaziile primariei.
      Leo anul acesta nu a mai fost "facut mascarici" ☺☺☺ asa cum ma acuza Helmut ☺☺☺ cica il fac pe Leo sa se simta jenat si nu mai am voie :-) Oh si trebuie sa fiu mereu pe faza sa nu il las pe Leo sa ia ouale din plastic pe care le-am pus eu prin curte pentru decor - el rede ca sunt mingi pentru joaca ☺☺☺
      Imi inchipui ca de înconjurat, asa cum cunosc eu de acum mai bine de 20 de ani, nu mai exista... cel putin nu in marile orase. Pacat, mare pacat.
      Nu am participat niciodata la marsul de Paste, insa apreciez mult oamenii care iau parte. Cinste lor! Miscarea lor este simbolica, dar aseaza un semn in ochii politicienilor, ca oamenii nu sunt indiferenti la directia pe care o au actiunile lor, ca oamenii sunt activi si atenti la fiecare decizie a celor de la putere. Arata ca nu sunt indiferenti - si asta este foarte important.
      La noi in Germania, toate centralele nucleare vor fi inchise pana in anul 2022. Este un program inceput acum cativa ani si care functioneaza si nu a fost abandonat. Trei sfer din numarul centralelor atomice au fost dezamorsate. Curentul electric se obtine tot mai mult solar si eolian. Ceea ce atunci cand a fost initiat proiectul parea o utopie! Am scris atunci pe blog si stiu ca majoritatea cititorilor au ras, ca cica ar fi imposibil. Ei uite ca timpul a dovedit ca este posibil!
      te pup. Noapte buna!

      Ștergere
  2. Multumesc pentru explicatii, Carmen draga! Arata nemaipomenit si fantanile si copacii. Tare frumoase idei. Si ce este si mai frumos este perpetuarea lor in timp, respectul pentru traditii. "O ordine economica mondiala justa" este un deziderat - tinta care ar face viata pe planeta mai respirabila.
    Minunate imagini, dar copacul cel mare cu oua este chiar superb. Parca e simbolul Pomului Vietii!
    O zi superba de miercuri! Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur mult ca iti plac ideile. Pot fi preluate si in România 😉 Orice idee frumoasa este demna de urmat.
      Adevarat Elena draga ca bavarezii sunt foarte mandrii de cultura lor folclorica si pun mult pret pe pastrarea si transmiterea traditiilor.
      Imbratisari si ganduri bune. Te pup 😙 o zi minunata!

      Ștergere
  3. Excelent articolul! :)
    Anul acesta nu am ajuns in "centru" cu ocazia sarbatorilor de Paste, dar stiu ca in anii trecuti erau decorate fantanile din Piata Sfatului - probabil ca si in acest an.
    Haha! Ce-mi place obiceiul de a decora copacii cu oua! Ieri am aflat despre el (desi... mi se pare cunoscut, oarecum, dar ce-o mai fi in memoria mea nu mai stiu!)! :) Am fost la o vecina si avea pe masa un cosulet cu oua colorate (din plastic - le-am fotografiat, cam nepriceput) si cu "agatatoare". Mirata, am intrebat-o ce-i cu ele, dar n-a stiut sa-mi spuna decat atat: "e un obicei german sa fie impodobiti copacii, de Paste". Si azi citesc la tine exact despre acest obicei!
    Despre Marsul de Paste acum aflu, si mi se pare o manifestare tare faina!
    Multumesc, Carmen draga, pentru toate aceste explicatii si informatii! Te imbratisez cu drag!
    Pupici si imbratisari de la trio pentru trio! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :-) ma mir, pentru ca tu vizitezi de cativa ani paginile blogului meu si eu am pus mereu fotografii cu copaceii nostri impodobiti cu oua (de plastic) ☺ (aici e o postare din 2013 ☺) Am folosit la început oua autentice însa la noi in general bate vântul, cel putin o zi in perioada de Paste si praf se fac frumusete de oua!
      Despre Marsul Pacii si eu am respect deosebit! Admir si apreciez inimosii care investesc timp si energie pentru a ne reprezenta pe noi toti, pentru a lasa un semn ca nu ne este indiferent ce se întâmpla de jur imprejurul nostru. Chapeau!
      Diana draga, iti multumesc pentru cuvintele tale calde si iti multumesc ca-mi esti alaturi. Trimit îmbratisari si pupici de la trio pentru trio <3 cu drag

      Ștergere